diumenge, 11 de novembre del 2012

Estudiar o empollar?


Un dels fragments amb el que em vaig sentir identificada de la lectura Orientación motivacional y estrategias motivadoras en el aprendizaje escolar, de Jesús Alonso i Ignacio Montero és l'apartat on parla que el significat del treball escolar pot dependre de les qualificacions.

Conseguir calificaciones positivas da seguridad, pues no conseguir la calificación buscada puede tener consecuencias negativas de distintos tipos, razón por la que los alumnos estudian sobre todo para aprobar. Se estudia en función de la nota, tratando no de aprender en profundidad lo que los profesores proponen, sino de adquirir los conocimientos mínimos requeridos para conseguir un buen resultado.

Durant gairebé tota l'etapa escolar sempre he tingut la obsessió de intentar treure la millor nota possible per poder tenir un resultat d'avaluació positiu. En el moment en què suspenia un examen em desmotivava degut a que la resta dels meus companys, potser, havien tingut un millor resultat que jo. Aleshores, intentava estudiar o, més ben dit, empollar tot el temari que entrava en el examen per després poder treure una millor qualificació. A l'hora d'estudiar em memoritzava els conceptes però no ho entenia. Tot i això, no em preocupava perquè el meu fi era la nota.
Ara que sóc més adulta me n'adono que no estava aprenent, sinó memoritzant temaris que després no em servirien per res degut a que no els entenia, que no podria explicar o aplicar-ho a la meva vida.
Lo impactant és que no era la única, sinó gairebé tots els meus companys. Per tant, s'hauria de revisar el mètode en què el plantejament de l'avaluació pot minimitzar els efectes negatius que té sobre l'alumne i maximitzar els positius.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada